Asgari Ücret Komisyonu, ilk toplantısını önümüzdeki hafta salı günü gerçekleştirecek. Komisyon, aralık ayı içinde dört kez bir araya gelerek, 2025’te geçerli olacak asgari ücreti belirleme görevini üstlenecek. İşçi, işveren ve hükümetten beşer temsilciden oluşan 15 kişilik ekip, müzakereleri sürdürerek uzlaşma ile masadan kalkmayı amaçlıyor. Günler kala, asgari ücrete yönelik yüzde 21’den başlayıp yüzde 50’ye kadar uzanan artış senaryoları üzerinde tartışmalar devam ediyor. İktidar kanadından gelen “denge” vurgusu, beklenen enflasyon ile gerçekleşen enflasyon ortalamasının dikkate alınacağı yönündeki beklentileri artırıyor.
22 BİN 952 TL’YE YÜKSELEBİLİR
Hedeflenen enflasyon oranı yüzde 21 olarak belirlenirken, gerçekleşen enflasyonun Merkez Bankası’nın öngördüğü yüzde 44’ün üzerinde olacağı tahmin ediliyor. Aralık ayı enflasyonunun yüzde 2 çıkması durumunda yılsonu enflasyonunun yüzde 45.70, yüzde 2.5 olursa 46.40 ve yüzde 3 olması halinde ise 47.20 olarak gerçekleşeceği hesaplanıyor.

Uzmanlar, hedeflenen ve gerçekleşen enflasyonun ortalaması alındığında asgari ücrete yapılacak zam oranının yüzde 33.35 ile yüzde 34.1 arasında olabileceğini, hatta yukarı yuvarlanarak yüzde 35 seviyesine ulaşabileceğini aktarıyor. Yüzde 35’lik bir artış gerçekleşirse, asgari ücret 22 bin 952 TL seviyesine yükselebilir.

34 MİLYAR TL DESTEK SAĞLANDI
SGK verilerine göre, Türkiye’de çalışanların yüzde 40’ı, yani 6.6 milyon kişi asgari ücretle geçimini sağlıyor. Ayrıca 5.8 milyon kişi asgari ücretin 1 ila 2 katı arasında gelir elde ederken, 2.1 milyon kişi ise 2 ila 3 katı maaş almakta. Gelir ve damga vergisi istisnasından ötürü 4 milyon memur da asgari ücret artışını dört gözle bekliyor. 2002 yılında 184 TL olan asgari ücret, 2024’te reel olarak yüzde 309 artışla 17 bin 2 TL’ye ulaştı. 2016 yılında başlatılan Asgari Ücret Desteği 2024 yılı için aylık 700 TL olarak belirlenirken, 2024 yılının ilk sekiz ayında yaklaşık 1.5 milyon işyeri için 34 milyar TL destek sağlandığı kaydedildi.
20 MÜZAKEREDEN 8’İNDE UZLAŞMA SAĞLANDI
Son yıllarda asgari ücrete yapılan zam oranları dikkat çekici seviyelere ulaşmış durumda. 2023 ve 2024 yıllarında da benzer yüksek artışlar yaşandı. Ocak 2022’de asgari ücrete yüzde 50.5 oranında bir zam yapılarak 4.235 TL’ye yükseltildi. Temmuz 2022’de yüzde 29 artışla 5.500 TL’ye ulaşıldı. Ocak 2023’te yapılan yüzde 54.6’lık zamla 8.506 TL’ye, Temmuz 2023’te ise yüzde 34 artışla 11.402 TL’ye çıkmıştı



